Danske Rederier, Volume 7+8

Danske Rederier, Volume 7+8

Danske Rederier volume 7 + 8 fortæller historien om Rederiet J. Lauritzen, der 15. april 2009 rundede 125 års dagen for stiftelsen i 1884, da Lauritz Ditlev Lauritzen startede forretningen på egen hånd. Ganske vist i faren Jørgen Lauritzens navn, da han ikke selv var fyldt 25 år og dermed myndig. Første skib i flåden kom i 1888, da damperen Uganda blev indkøbt for at sejle kul og træ hjem til forretningen i Esbjerg. Det holdt dog kun seks måneder før den forliste, men Ditlev Lauritzen havde fået smag for skibsdrift. I 1891 kontraherede han et helt nyt dampskib fra B&W i København. Siden gik det slag i slag med køb af brugte skibe, men fortrinsvis med nybyggeri. I de følgende år voksede flåden stærkt, men blev under 1. Verdenskrig reduceret til ingenting, idet særdeles gode priser på brugte fik Ditlev Lauritzen til at sælge det hele og egentlig planlagde at stoppe med rederivirksomhed. Sådan gik det dog ikke, da krigen sluttede i 1918. Istedet byggede han en helt ny flåde op indtil Ditlev Lauritzen – kaldet Konsulen – døde juleaften 1935. Ledelsen blev overtaget af sønnerne Ivar og Knud Lauritzen, der i 1932 trådte ind i rederiet og gav virksomheden en ny drejning. De tog fat på at forbedre forholdene for de søfarende ombord på skibene. Således blev nybygningen Lotta fra 1938 det første skib hvor alle (de yngste drenge undtaget) havde eget kammer. Og velfærden for de søfarende fortsatte med bøger-kasser med skønlitteratur, rederi-cykler, sejlende tandlæger, hobbyrum og mørkekammer. Året 1932 regnes som start på satsning med køleskibe. Denne del af rederiet blev kraftigt udbygget op gennem 1930’erne, ligesom de almindelige skibe blev udskiftet med nye. Efter 2. Verdenskrig, der var hårdt ved JL-flåden, var det påny opbygning med mange nye skibe inklusive de særlige ekspeditions- og polarskibe Kista Dan, Magga Dan, Thala Dan og Nella Dan, der gjorde JL kendt på Antarktis og i Grønland.

I jubilæumsåret er det bulkdivision, der står for den største del af omsætning efterfulgt af Lauritzen Tankers. Det bliver også i jubilæumsåret, at J. Lauritzen får leveret det største skib nogensinde til flåden. Det er en 180.000 DWT bulkcarrier, der er under bygning i Korea.

Bøgerne sælges kun samlet: 2 x 325,00 DKK + forsendelse 75,00 DKK