Danske Rederier, Volume 6

Danske Rederier, Volume 6

Danske Rederier volume 6 fortæller historien om Det Danske Petroleums-Aktieselskab, der i 1952 blev til Dansk Esso. Selskabet var pionere på tankfart og fik i 1890 leveret Danmarks første tankskib fra B&W i København. Flere gange gennem rederiets 90 årige historie havde det skibet, der var Danmarks største tankskib. Epoken med det efterhånden amerikansk ejede selskab sluttede i 1985, da rederivirksomheden i Danmark blev lukket og Esso navnet forsvandt fuldstændig i 1986, da hele den resterende del af forretningen blev solgt til norske Statoil.

Rederi nummer to i bogen er Svendborg Bugser A/S, der blev startet i 1977 af skibsfører Niels Aage Henriksen, Svendborg. Efter at have været ejer af flere traditionelle coastere skiftede han til sejlads med bugserbåden Danasund. Ideen opstod efter en personlig tragedie. I de resterende 30 år er det blevet et en større flåde af bugserbåde og tusindvis af slæb af stort alt hvad der kan flyde fra store skrog til nybygning til pramsejlads med cementblandere på en pram til et havnebyggeri.

Rederi nummer tre er Privatexportørernes Skibstransport, som blev stiftet af hollandsk/dansk Marinus Smits og havde til opgave at betjene en række utilfredse sælgere af kvæg og klovdyr. De følte sig dårligt behandlet af et andet dansk rederi og valgte så at starte på egen hånd med to skibe i fart mellem Sønderborg og slagte-hus kajen i Kiel. Med medlemskabet af EF fra 1. januar 1973 forsvandt grundlaget for rederiets transport af levende dyr. I 1960 blev flåden tilføjet en series coastere fra hollandsk værft. Alle skibene havde to særlige kendetegn: Alle var malet i en særlig grøn farve og alle havde navet PRIVA, som efternavn. Det var f.eks. Nordstrand Priva, Kala Priva etc.

Pris 350,00 kr + 60 kr i forsendelse til danske adresser