Danske Rederier, vol. 9

Danske Rederier, vol. 9

Danske Rederier vol. 9 fortæller historien om Rederiet Lindinger, Dampskibsselskabet Jutlandia og Steencoasters K/S.

Rederiet Lindinger A/S blev stiftet af Asger Lindnger i 1961, da han havde brug for skatte afskrivninger i selskabet Lindinger Agro, der tjente penge ved import af kemikalie og tilsætningsstoffer til landsbrugproduktion. Over årene frem til konkursen i 1978 satte Asger Lindinger en række skibe i søen. Det var blev. 28 moderne tweendecker fra Husumer Schiffswerft, hvorfra det sidste blev leveret kort inden konkursen. Med i rederi-koncernen var også færgeriet, som det daglige navn for Rømø-Sild overfarten mellem Havneby og List.

Dampskibsselskabet Jutlandia blev stiftet i 1918 af kaffegrosserer Jens Toft, der så muligheder i shipping efter de skyhøjde afkast i lyset af 1. Verdenskrig. Investeringen blev dog ikke så god som forventet, men Jens Toft holdt fast. Over årene blev det til en betydelig mængde investering i såvel nye skibe som brugte. Sidste nybygning til flåden var Inge Toft, der i 1959 sejlede ud på en jomfrurejse, der blev forside stof på alverdens aviser i 1959. Den blev taget i arrest i Port Said i Egypten, da den forsøgte at sejle gennem Suez-Kanalen med israelsk last om bord i et timecharter for en en israelsk kunde. Inge Toft blev solgt i 1964 og dermed var det slut med rederidriften.

Rederiet Steencoasters K/S blev stiftet i 1970 af kaptajn Jørgen Steen Steenberg og skibsmægler Anders Fage-Petersen. Rederiet fik adresse på Fage-Petersens mæglerkontor i Assens. I årene frem til 1976 fik Steencoasters investorer til at købe en halv snes coastere som en var nye eller købt second-hand. I 1976 forlod Jørgen Steenberg rederiet for at blive kro-ejer på Fyn, og efter nogen tiden fortsatte han i shipping fra USA, hvor han bosatte sig. Steencoasters lukkede i 1977 med store tab til investorerne.

224 sider

Pris: 350,00 kr. + forsendelse 60,00 kr. til danske adresser.