Danske Rederier vol. 17

Danske Rederier vol. 17

I denne udgave af Danske Rederier er historierne om endnu tre danske rederier, som alle er fortid. Rederiet Hansen & Lange er en fortsættelse af volume 16s beretning om Rino Lange og Torben Palle Hansens meritter i Elite-Shipping og Mortensen & Lange. Det tredie rederi fik en krank skæbne og blev ofre for dispositioner, der havde økonomisk uheldige følger efter den globale økonomiske krise efter 2008. Bogen indeholder også beretningen om Rederiet Hans Svenningsen, der især blev kendt for papirfarterne med import af avispapir til de danske dagblades udgivelser med de berømte skibe Tello og Tonna. Det sluttede i 1974, da sejladsen blev overtaget af norske interesser. Ikke fordi det var ønsket, men fordi Svenningsen ikke ønskede at investere i ny tonnage da var fyldt 75 år. Derfor lukkede rederiet og det sidste skib solgt. Det tredie rederi i denne bog er Ejnar Nygaards Danena, der i årene fra 1931 til 2002 var en markant del af Det Blå Danmark. Langt de fleste år med en flåde af sandpumpere, der udførte entreprenørarbejder overalt i Danmark og Skandinavien. En lang række af skibene var bygget på Limfjords-Værftet i Aalborg, der også var stiftet og ejet af Ejnar Nygaard. Han var egentlig fra Aarhus, men fik nej, da han bad om plads i Aarhus havn til et skibsværft. Så det blev Aalborg i stedet. Danena blev lukket i 2002, da arvingerne efter Ejnar Nygaard valgte ikke at videreføre rederivirksomheden. Han blev 93 år og gav sig selv et moderne kemikalietankskib på 3.200 DWT i “fødselsdagsgave”, da han i 1993 rundede de 90 år.

Volume 17 presents the stories of another three Danish Shipping Companies. All three are history now and long gone from the market. Rederiet Hansen & Lange are the third company involving Rino Lange and Torben Palle Hansen, which were active in the creation of Elite-Shipping and Mortensen & Lange (both in vol. 16). The latest company was founded in 2000 and closed its business in the aftermath of the financial crises, which developed after 2008. Containerships bought at sky high prices and now worth nothing gave the founders serious problems. The book also contains the story of Hans Svenningsen, who was a well known owner carrying newsprint to the Danish newspapers in the years up to 1974. The cooperation between Svenningsen and the importers stopped because the 75 year-old shipowner didn’t want to invest in two new ships. The third company is Ejnar Nygaard and Danena, which in the years from 1931 to 2002 was a kind of beacon in the Blue Denmark with a fleet of suction dredgers. The fleet did numerous entrepreneur/sandfilling jobs around Denmark and Scandinavia. The majority of the fleet wasbuilt at Limfjords-Værftet, which also was founded and owned by Ejnar Nygaard. He was from Aarhus, but when he asked for a space for a shipyard the port of Aarhus turned down his request. Instead Aalborg offered a space for the shipyard. Danena closed in 2002, when Nygaards heirs chose to stop the business and sell off all the ships. Ejnar Nygaard gave himself a rather unique present on his 90 years birthday: A new built chemical tanker on 3.200 DWT from his own shipyard.