Danske Rederier, vol. 12
Danske Rederier, vol. 12
Danske Rederier volume 12 præsentere tre rederier: Bewa Line, Dampskibsselskabet D.F.K. og Rederiet Sival.
Bewa Line A/S blev stiftet i 1970, da Bent Waagensen var utilfreds med Per Henriksens administration af fire coastere. Derfor startede han sit eget kontor, som hurtigt blev udvidet med mere tonnage for at tilfredsstille danskernes iver af skatteafskrivninger. Rederiet voksede med næsten raketfart i årene frem til 1975, da flåden var nået op på næsten en snes skibe i fart. Kort før jul i 1973 solgte Bewa Line alle anparterne i et eksklusivt krydstogtskib, som skulle vise sig at blive en økonomisk katastrofe for anpartshaverne. Sideløbende gjorde oliekrisen og omvæltningerne i verden livet sur for at svag funderet rederi som Bewa Line, og i løbet af 1977 og 1978 blev det hele afviklet. Skibene blev solgt på stribe og regnskaberne blev gjort. Bewa Lines sidste initiativ var kontrahering af tre Tramco skibe fra et værft i Brasilien. Men det kneb med færdiggørelsen og det eventyr endte også i et økonomisk morads.
Dampskibsselskabet D. F. K. A/S blev stiftet i 1922 af kulimport selskabet De Forenede Kulimportører, der havde brug for transport af kul ind til forretningen i Danmark. Der blev kontraheret fire skibe til levering i 1924. Siden blev der købt brugt og ved 2. Verdenskrigs udbrud var der syv skibe i flåden. Kort tid efter mistede DFK Vendia, der var det første danske krigsforlis i 2. Verdenskrig. Under krigen blev der kontraheret nyt i Helsingør og i slutningen af 1950’erne blev der skrevet kontrakt med Aalborg Værft om levering af tre moderne selvtrimmer-skibe til kultransporterne. Da skibene blev leveret i 1959, 1963 og 1964 var forbruget af kul stort set forsvundet og skibene blev indsat i andre farter. De sidste år sejlede trioen i transatlantisk fart fra England til British Columbia. I årene 1969 og 1969 blev de solgt og rederiet, der i mellemtiden var blev solgt til Texaco koncern, blev lukket.
Rederiet Sival blev stiftet i 1930 af skipper Sigurd Marinus Pedersen, der var født på Fur, men bosat på Mors. Han købte sit første lille skib i en alder af 25 år. Derefter fortsatte han med en række fragtskibe med navne som Luna, Hera, Iris, Charlotte, Jørgen Ring og Sival. Navnet Sival var kommet af Sigurds navn og hustruen Valborgs navn og kom til at sidde på fire skibe. Sidste enhed med navnet Sival var en coaster, der blev solgt i 1993, da sønnen Jens Christian Pedersen fik et godt tilbud. Ved et tilfælde blev han efterfølgende skipper på rederiskibet Klevstrand fra Nørresundby. Familien Pedersen havde i alt 15 skibe på flådelisten.
Prisen er uændret 325,00 kr. + forsendelse
Bogen udkommer 1. september 2012